Technology
ISRO to launch IIT-B students' satellite on Monday
Indian space agency ISRO will shoot off the "Pratham" satellite designed and built by students of the IIT-Bombay among the eight satellites including its weather satellite on Monday, an official said here.
 
Conceptualised in 2008 with the aim of making IIT-B a centre for space science and technology research, the satellite weighs just 10 kg, is designed to fit within a cube of 30 cms, and has a life span of around four months.
 
"The objective of Pratham is to empower the students involved with the skill set required to develop a statellite through various stages of design, analysis, fabrication and testing," said the official.
 
The project will also kickstart a collaboration between IIT-B and other Indian universities keen to contribute in the space sector and to share knowledge and facilties.
 
This has led to completion of ground-stations for tracking the satellite in several college, including the Atharva College of Engineering here.
 
The IIT-B has collaborated with some international universities like UCL, London and IPGP, Paris for the project.
 
Pratham will transmit data when it passes over India and any university with a small ground station can detect its signals and measure the total electron counts (TEC) above the ground station as part of the education process to spread awareness among the students.
 
The student-designed satellite's mission is four-fold: acquiring knowledge in the field of satellite and space technology, to fully design it by the students of IIT-B, launch it and measure TEC of uonosphere above India and Paris, and involve students from other universities in the satellite project, said the official.
 
Pratham's payload instrument comprises two monopole antennae transmitting at 145.98MHz and 437.45MHz.
 
Measuring 30.5 cm by 33.4cm by 46.6 cm, it weighs 10.12 kg, is made of aluminium alloy and other space-grade materials, and has an on board computer.
 
It has three monopoles, GPS, magnetometer, sun sensors, magnetorquers and is powered by Li-ion battery and four solar panels.
 
It will be positioned in a sun-synchronous orbit around 670 km away and will pass over India around 11.30 a.m. 
 
For the project, entirely funded by the IIT-B, the ISRO has provided lot of technical help in terms of testing and guidance and the integration of the flight model of Pratham for which tests have been carried out in ISAC, Bangalore and SHAR, Sriharikota.
 
Each year in September, a rigorous selection test was conducted for all IIT-B students from which they were inducted into the Pratham team and formalized after ascertaining their satisfactory work.
 
The current strength of the team which has completed the project after more than eight years is around 30, the official said.
 
Disclaimer: Information, facts or opinions expressed in this news article are presented as sourced from IANS and do not reflect views of Moneylife and hence Moneylife is not responsible or liable for the same. As a source and news provider, IANS is responsible for accuracy, completeness, suitability and validity of any information in this article.

User

NSE ordered to appoint auditor to investigate “wrongdoing”, put unlawful gains in escrow account: Reports
The market regulator Securities and Exchange Board of India (SEBI) has ordered National Stock Exchange to appoint a third-party auditor to examine allegations of unfair access to the Exchange for some brokers in algorithmic trading, say media reports. SEBI also asked the Exchange, to deposit in an escrow account all revenues from the practice, including fibre connectivity between colocation facilities of brokers and their offices, the report from Economic Times added. 
 
Quoting an official from the NSE, who did not want to be named, Livemint, in its report says, "We have been asked to submit a report within three months. We will get the issues raised by the regulator by a third party external agency.”
 
The allegations of wrongdoing at the NSE was first published by Moneylife on 19 June 2015 based on a whistleblower’s letter. Before publishing, Moneylife managing editor Sucheta Dalal had requested NSE’s top brass to respond to the allegations. However, NSE has filed a Rs100-crore defamation suit against Moneylife for bringing the contents of the whistleblower’s letter to public attention. A notice of motion to gag Moneylife until the suit comes up for hearing was, however, shot down by Justice Gautam Patel of the Bombay High Court, who also ordered the NSE to pay Rs50 lakh as penalty mainly to two hospitals in Mumbai. The whistleblower sent a second letter to SEBI in August 2015 explaining how SEBI could verify his allegations of how NSE’s systems were compromised. SEBI kept mum about this even as it watched the outcome of NSE’s defamation charge against Moneylife.
 
The Economic Times (ET), in its report on Thursday, revealed that the market regulator has ordered NSE to investigate the possible collusion of its officials with brokers that may have led to breaches of fair access norms by providing unfairly preferential treatment to some. 
 
"SEBI wrote to NSE Chairman Ashok Chawla in the wake of findings by an expert committee on the practice of colocation, or the placement of servers belonging to brokerages adjacent to those of the exchange for a fee to give them an advantage in terms of speed. In the interim, SEBI said all revenue stemming from the practice, including from fibre connectivity between brokers' colocation facilities and their offices, should be paid into an escrow account. The letter didn't contain details on how this should be implemented," the report from ET says.
 
SEBI first wrote to NSE on the issue on 29 March 2016. NSE responded to these letters on 12th May and 29 June 2016. This was followed by the expert committee's findings being handed over to the NSE Board on 7 July 2016. 
 
As per the reports, NSE has been asked to submit the report within three months to SEBI. 
 
As reported by Moneylife in April this year, the powerful technical advisory committee (TAC) of SEBI had conducted a detailed investigation of the NSE high frequency trading (HFT) and vindicated the contentions of an anonymous whistleblower who wrote three letters on how the Exchange’s trading systems gave better access to certain entities allowing them to make huge profits. The Finance Ministry as well as the Standing Committee of Parliament have had asked SEBI for a copy of TAC’s report.
 
The Committee, chaired by Dr Ashok Jhunjhunwala, met on 15 March 2016 to discuss a report submitted by Prof Om Damani who was entrusted with the task of investigating the whistleblower’s letters. The TAC took note of the following findings confirmed from the whistleblower’s letter. 
 
  • Technical details about how brokers could get advantage in connecting to the NSE’s servers because the Exchange had no ‘load balancers’ and ‘randomisers’ in its systems architecture.
  • That OPG Securities, a brokerage firm mentioned in the first letter, had, indeed, tried to exploit loopholes and it is ‘plausible’ that OPG and some other brokers were given preferential access to back-up servers. More importantly, that OPG ‘gained materially’ by exploiting the system. In this connection, it further said that while it has studied data and submissions from the NSE, “It is not possible from the data available alone to investigate and determine the extent of collusion of NSE officials with OPG/ others.”
  • The team also found that OPG’s ability to happily exploit the system ended when the system architecture changed. The committee agreed “that OPG Securities was able to exploit the architecture to gain undue and unfair advantage and NSE failed to prevent such manipulative practices by OPG.”
  • The team found that the architecture of NSE with respect to dissemination of Tick-by-Tick (TBT) through TCP/IP was prone to manipulation/abuse. When SEBI requested NSE to investigate this, NSE claimed that their architecture could not be, and has not been, misused. In spite of NSE not providing adequate details on the issue, the available data was examined and the report conclusively shows that OPG consistently logged in to the servers with better hardware specifications. It also finds that information on back-up servers was not transparently communicated to all brokers in 2011-12 and earlier.
  • From the third letter, it was confirmed that the staff of Sampark Infotainment, visited NSE on multiple occasions for laying fibre cables, installation, etc, on behalf of Ways2Wealth and GKN. The whistleblower had contended that Sampark had provided a ‘dark fibre’ link to Ways2wealth, giving better access. Here is what the TAC-commissioned report says, “With regard to the issue of dark fibre, the Committee was of the view that in violation of its own policy on allowing only ISPs, NSE allowed non-ISPs like Sampark, to lay fibre in its premises for various members.”
 
The report further said that NSE had “violated norms of fair access and allowed some brokers to benefit. Also, when the complaint was made to NSE, its management had dismissed it and did not initiate any steps to check the possibility of any collusion with the staff of NSE.”
 
TAC did not stop at merely accepting the report.  It says, “SEBI may initiate immediate action for lapses on the part of NSE and exploitations made by OPG under the guidance of the Committee,” and that SEBI should constitute a team of people with appropriate background to “investigate the collusion aspect between NSE officials and OPG.”

User

COMMENTS

Anil Kumar

8 months ago

Great work Moneylife / Sucheta Ma'am. You have persistently highlighted this. Finally it has led to action. Seems unbelievable how NSE almost got away with this!

R Balakrishnan

8 months ago

Asking NSE to 'appoint' a third party auditor is as effective as Company boards appointing "independent' directors. SEBI should have give the task to a separate firm. And ordered a forensic audit. Surely, all is not well at NSE and SEBI seems to be soft pedalling

Shrikant Dattatraya Sahasrabuddhe

8 months ago

Continue your good work.All the Best.

Now, Bahamas Papers expose on 475 India-linked names with offshore accounts
A fresh expose on what is being termed as 'Bahamas Papers' has listed 475 India-related people, trusts and companies registered in the tax haven, including Vedanta Group's Anil Agarwal, erstwhile Baron Group's Kabir Mulchandani and Fashion TV India promoter Aman Gupta.
 
This have been revealed by The Indian Express, which says a new cache of documents is with German newspaper Suddeutche Zeitung, which has, in turn, shared it with the International Consortium of Investigative Journalists and its media partners, including the Indian paper.
 
The 475 India-related dossiers are part of over 175,000 global ones, said the paper. The leaks, nonetheless, do not necessarily indicate any illegality on part of the offshore holdings.
 
Non-resident Indians who are citizens of other countries do not violate Indian laws by holding such companies. Bahamas, a tax haven, is a group of 700 islands in the Atlantic Ocean north of Cuba.
 
Probe is on in the case of previous expose, which came to light following the leak of papers belonging to a Panama-based law firm Mossack Fonseca which helped in the setting up of offshore firms.
 
The release of fresh leaks comes days before the September 30 deadline of the Indian government for individuals and corporates to declare their hidden wealth and come clean by paying a 45-per cent penalty. 
 
Anil Agarwal's name is linked with a trust in which he is named as a director. "Onclave PTC is a trust company, acting as a trustee of Agarwal's family trust. This information is disclosed to the income tax authorities," a spokesman is quoted as having told the newspaper.
 
Prasad and Prakash Nimmagadda, with interests in realty to pharmaceuticals, is another set of names. Prasad is already being probed by the Central Bureau of Investigation in another case, which had also arrested him in May 2012, and got bail 17 months later, the newspaper said.
 
"I would not like to discuss this issue over phone. We can meet personally and talk about it. I will tell you everything," Prasad has been quoted as telling the Express. This was followed by calls by his office later cancelling a total of three appointments that had been fixed, the Express said.
 
As regards Chandigarh-based Harbhajan Kaur and Gurjit Dhillon, mother-daughter duo linked to one Century Industries registered in the Bahamas, both denied any knowledge. Aman Gupta, chairman of a Finnish water brand, said he is an NRI and that the company in question was inactive.
 
In Rajan Madhu's case, -- stated as the brother-in-law of pharma tycoon Gautam Thadani, licence holder for Fashion TV and the 'F' brand in India and a director in 15 companies -- the Bahamas link is allegedly with Pollux Corporate Service. Madhu did not respond to Express queries.
 
Then there are Ganapati Rathinam, Shomik Prasanna Mukherjee, Prabir Harshad Talati and Nitin Vashdev Meran, all of whom declined any wrong-doing. Naresh Kumar Modi of New Delhi is mentioned as sole director of an offshore company, but he was out of station when Express visited him.
 
Myra Delores Rego of Mumbai and Ashok Chalwa of Delhi are linked with an American and a Brit. The former said the company she is linked with is dormant and that they merely used her name, while Chawla said he was framed, and that he was never a director in any offshore company.
 
Finally, the names of Sanjiv Kapoor, Jitendra P. Patra and Sadat Rafiq Multani have been inter-linked, along with Dubai-based Kabir Mulchandani, who pioneered India's colour TV movement in the 1990s. 
 
Kapoor said he was holding shares in the Bahamas company in a fiduciary capacity -- corroborated by Munlchandani, while Multani denied owning any company in the Bahamas. The paper was silent on Patra's response, if he gave any.
 
Disclaimer: Information, facts or opinions expressed in this news article are presented as sourced from IANS and do not reflect views of Moneylife and hence Moneylife is not responsible or liable for the same. As a source and news provider, IANS is responsible for accuracy, completeness, suitability and validity of any information in this article.

 

User

We are listening!

Solve the equation and enter in the Captcha field.
  Loading...
Close

To continue


Please
Sign Up or Sign In
with

Email
Close

To continue


Please
Sign Up or Sign In
with

Email

BUY NOW

The Scam
24 Year Of The Scam: The Perennial Bestseller, reads like a Thriller!
Moneylife Magazine
Fiercely independent and pro-consumer information on personal finance
Stockletters in 3 Flavours
Outstanding research that beats mutual funds year after year
MAS: Complete Online Financial Advisory
(Includes Moneylife Magazine and Lion Stockletter)